Tijdens de shakedown voor de Rallye du Maroc maakt Erik van Loon voor het eerst kennis met zijn nieuwe Toyota Hilux T1+. De auto is voorzien van de laatste updates waarmee in de Dakar Rally gereden zal worden. Het verschil met de oude Toyota is erg groot en Van Loon geniet van de nieuwe Hilux. Samen met Sébastien Delaunay rijdt Van Loon de Rallye du Maroc als belangrijke test voor de Dakar Rally, de eerste indruk is goed!
“Wat een topdag!” vertelt Van Loon. “Het is echt fantastisch om met deze nieuwe auto te mogen testen. Deze Toyota Hilux is al helemaal opgebouwd volgens de nieuwe Dakar reglementen en dat voelt zoveel anders. Je kunt zoveel sneller door bepaalde situaties heen, maar het is wel wennen. Doordat de auto dus voldoet aan de nieuwe reglementen, ligt de topsnelheid op 170 kilometer per uur, waar ze in het oude reglement nog 180 mochten. Dit is het begin van een nieuw tijdperk en ik kijk erg uit naar hoe het gaat in de proeven.”
Doordat Van Loon met deze nieuwe auto rijdt, moet hij als voorrijder starten en wordt Van Loon niet officieel geclassificeerd. Op vrijdag 8 oktober staat de keuring en de proloog rondom Zagora op de planning, deze is 10 kilometer lang en dus een echte opwarmer. De eerste auto start rond 16:11 uur (17:11 uur Nederlandse tijd).
Deze ochtend kwam het met bakken uit de hemel rondom Merzouga, daardoor was het erg nat en werd de laatste etappe van de MB Rally Trophy niet in competitie verreden. De einduitslag van gisteren is dus ook de eindstand van de rally geworden. Erik van Loon en Wouter Rosegaar hebben overtuigend de zege gepakt met […]
Voor de vierde dag op rij moeten Erik van Loon en Wouter Rosegaar openen. Zij kiezen ervoor om met het hoofd te rijden en de voorsprong die zij hebben niet in gevaar te laten komen. Vandaag verliezen ze slechts drie minuten, maar is de overwinning binnen handbereik. Erik is tevreden met vandaag. “Het ging eigenlijk […]
Na drie etappes in de MB Rally Trophy hebben Erik van Loon en Wouter Rosegaar een comfortabele voorsprong opgebouwd. De derde dagzege op rij zorgt voor een gat van ruim anderhalf uur naar de nummer twee. Tijdens de derde etappe moeten Erik en Wouter beide proeven openen, in de duinen zorgt dat voor een beetje […]