Improvisatie en problemen tijdens derde etappe voor Van Loon Racing

Improvisatie en problemen tijdens derde etappe voor Van Loon Racing

2025-01-07T15:21:47

De derde etappe van de Dakar Rally was een dag vol uitdagingen en improvisatie aan boord van de Iveco Powerstar. Anja van Loon, Ben en Jan van de Laar begonnen zeer sterk en haalden veel auto’s in. Tot na 50 kilometer een buggy niet aan de kant wilden en ze een onzichtbaar muurtje raakten, na de nodige reparaties konden ze hun weg vervolgen met enkel achterwielaandrijving. Driftend ging het drietal naar de finish. Ook bij Erik van Loon en Hein Verschuuren ging het niet zoals gehoopt. Er waren heel veel stenen waardoor ze onmogelijk de gemiddelde snelheid konden bereiken, dat leverde veel strafpunten op. Na de proef had de Audi wat probleempjes waardoor ze op sleeptouw naar het bivak moesten.

Anja zat vandaag weer achter het stuur en begon sterk aan de etappe. “Het terrein was adembenemend, echt een maanlandschap met vulkaanstenen en fesh fesh. Er was zoveel stof, maar dat werkte in ons voordeel. Veel anderen hadden er veel last van, maar wij haalden moeiteloos auto na auto in. Na 50 kilometer was er een buggy die ons niet voorbij wilde laten, ondanks meerdere signalen van ons. In het dikke stof raakten we een stenen muurtje.”

Toen begon de improvisatie bij de broers en zus. “We beschadigden onze aandrijfas en moesten stoppen om te sleutelen. Samen besloten we om de aandrijving naar de vooras te verwijderen en dus met achterwielaandrijving verder te rijden. Dat was ook wel een beetje spannend door het losse zand, maar we konden verder en wisten de finish te bereiken. Anja reed alsof ze in een oude BMW over het parcours drifte, een knap staaltje controle en doorzettingsvermogen.”

In totaal waren ze een uur aan het sleutelen, maar bereikten ze toch tevreden de finish. “Nu moeten we nog een lang stuk over de finish tot het bivak. Daar mogen de monteurs aan de slag om de truck weer klaar te stomen voor de komende twee dagen rally. Teamwork, improvisatie en veerkracht brachten ons weer een dag verder deze Dakar.”

“Wij hadden even een mindere dag,” vertelde Erik. “We hadden alleen maar stenen en dan is het onmogelijk om de voorgeschreven snelheden te halen. Daar hebben we dus veel strafpunten door gekregen. We reden ook nog twee keer lek, die tijd moesten we dus dubbel goedmaken en dat zorgde weer voor extra strafpunten. Na de finish stopte de auto er plots mee, dus we zijn naar het bivak gesleept. Verder gaat het top, ook deze dagen zitten er soms tussen. Op naar morgen.”

Morgen staat het eerste gedeelte van de marathon etappe gepland. De deelnemers gaan van Al Henakiyah naar Al Ula en hebben daar ‘s avonds geen assistentie. De proef belooft snel, technisch en verraderlijk te worden. De Dakar-deelnemers moeten 415 kilometer afleggen op snelheid waar de Classics een kleine 500 kilometer overbruggen.

Erik van Loon gaat voor de winst in Italië Erik van Loon gaat voor de winst in Italië

Erik van Loon gaat voor de winst in Italië

Na de winst in 2022 blijft de Baja van Italië een speciale voor Erik van Loon. Ook dit jaar wil Van Loon gaan voor de eindzege in het SSV-klassement met Wouter Rosegaar naast hem. Met de Can-Am Maverick R moet dat zeker kunnen. De Italiaanse Baja vindt plaats van 25 tot en met 28 juni. […]

Lees meer

Rallyweekend eindigt in mineur voor Erik en Anja van Loon Rallyweekend eindigt in mineur voor Erik en Anja van Loon

Rallyweekend eindigt in mineur voor Erik en Anja van Loon

Het was een weekend met twee gezichten voor Erik en Anja van Loon. Erik begon goed aan de Baja Lorca in de Audi S1 Quattro, maar kreeg technische problemen op de laatste proef. Daardoor eindigden Erik en Hein Verschuuren als tweede Audi. Voor Anja ging het op de derde proef van de ELE Rally mis, […]

Lees meer

Erik en Anja van Loon gaan druk rallyweekend tegemoet Erik en Anja van Loon gaan druk rallyweekend tegemoet

Erik en Anja van Loon gaan druk rallyweekend tegemoet

Erik en Anja van Loon hebben een druk weekend voor de boeg met twee verschillende wedstrijden in twee verschillende landen. Erik start met de Audi Quattro in de Baja Lorca in Spanje, terwijl Anja met de Renault Clio Rally3 de ELE Rally gaat rijden. Beiden reden dit jaar Baja’s in een Can-Am, dus het zal […]

Lees meer