Op vrijdag 3 januari begint de Dakar Classic in Bisha, Saoedi-Arabië. Erik van Loon en Hein Verschuuren staan aan de start met een Audi S1 Quattro. De Dakar Classic is een ander type rally dan de normale Dakar Rally, tijdens de Classic gaat om regelmaat en niet zo zeer om de snelheid. Dat neemt niet weg dat Erik de rally heel graag zou willen winnen.
“Natuurlijk wil ik graag winnen,” vertelt Erik. “Het is weliswaar een ander type rally en de snelheid is hier minder belangrijk. Maar we gaan er wel ons best voor doen. Het belangrijkste van de Dakar Classic is toch wel het genieten en zonder druk door de woestijn rijden. Tijdens de dagelijkse testen zullen Hein en ik proberen zo goed mogelijk te scoren, maar we gaan vooral een mooi avontuur beleven samen in de Audi.”
De Audi is gebouwd in Veghel door Auto Sport Veghel. “In totaal gaan er vier van deze Audi’s naar Saoedi-Arabië. We hebben daar eerder mee getest in Marokko en daar deed de auto het heel erg goed. Tijdens de Dakar Classic zijn er verschillende snelheidscategorieën en wij rijden mee in de snelste klasse, de H4-klasse. We kijken ernaar uit om over een aantal weken af te reizen en van start te gaan.”
Met de introductie van de Dakar Classic in 2021 wilde de organisatie de oude tijden van de rally laten herleven. De auto’s en trucks die mogen deelnemen zijn allemaal minimaal 20 jaar oud. Het is een regulariteitsrally, waarbij de deelnemers moeten proberen om een vooraf bepaalde gemiddelde snelheid te rijden. Hoe dichterbij de deelnemer bij dit gemiddelde komt, hoe minder strafpunten deze krijgt. De equipe met de minste strafpunten wint.
Naast de gemiddelde snelheid worden de deelnemers op twee andere manieren getest. Er is de navigatietest, waarbij in een gedeelte van de etappe de GPS tot een minimum wordt beperkt en de navigator net als vroeger moet navigeren. En de duinentest, waarbij de deelnemers zo efficiënt mogelijk waypoints moeten oppakken in de duinen. Op deze manier worden de deelnemers getest in klassieke voertuigen in de zwaarste terreinen.
Nee, zij hebben eigen proeven maar zij delen wel hetzelfde bivak. Het kan voorkomen dat de Dakar Classic wel de route kruist van de gewone Dakar, maar verder zouden de deelnemers elkaar niet tegen moeten komen op de proef. In totaal legt de Dakar Classic 4.033 kilometer af, die tellen voor het klassement.
De proeven zijn daarentegen zeker niet minder uitdagend. De organisatie doet haar best om ook voor de Classics een diverse route uit te stippelen. Tijdens deze proeven zijn er secties, van 10 tot 100 kilometer, die de deelnemers met een bepaalde snelheid moeten afleggen. Deze snelheid veranderd op basis van het terrein waarop zij rijden.
De Dakar Classic start op 3 januari in Bisha en finisht op 17 januari in Shubaytah. Kijk voor meer informatie op https://www.dakar.com/en/dakar-classic.
Tijdens de 60e editie van de ELE Rally kunnen Erik en Anja van Loon niet ontbreken aan de start. Erik doet dat met de Subaru Impreza S14 WRC en Anja komt met de Renault Clio Rally3. Met de Subaru wil Erik in de Demo-klasse het publiek de ervaring van de WRC’s weer laten voelen. Anja […]
Na een sterk begin in de zevende etappe kwam de Morocco Desert Challenge abrupt ten einde voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. Door een kapot achterdiff viel hun Can-Am Maverick R stil in de duinen. De auto werd uiteindelijk te laat teruggebracht naar het bivak om nog gerepareerd te kunnen worden, mede door slechte […]
De zevende etappe van de Morocco Desert Challenge begon veelbelovend voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar. In de eerste echte duinen van deze rally reden ze op een sterke tweede plaats, kort achter Mitchel van den Brink. Maar na zo’n 80 kilometer sloeg het noodlot toe: de versnellingsbak begaf het, en daarmee kwam hun […]