Op vrijdag 3 januari begint de Dakar Classic in Bisha, Saoedi-Arabië. Erik van Loon en Hein Verschuuren staan aan de start met een Audi S1 Quattro. De Dakar Classic is een ander type rally dan de normale Dakar Rally, tijdens de Classic gaat om regelmaat en niet zo zeer om de snelheid. Dat neemt niet weg dat Erik de rally heel graag zou willen winnen.
“Natuurlijk wil ik graag winnen,” vertelt Erik. “Het is weliswaar een ander type rally en de snelheid is hier minder belangrijk. Maar we gaan er wel ons best voor doen. Het belangrijkste van de Dakar Classic is toch wel het genieten en zonder druk door de woestijn rijden. Tijdens de dagelijkse testen zullen Hein en ik proberen zo goed mogelijk te scoren, maar we gaan vooral een mooi avontuur beleven samen in de Audi.”
De Audi is gebouwd in Veghel door Auto Sport Veghel. “In totaal gaan er vier van deze Audi’s naar Saoedi-Arabië. We hebben daar eerder mee getest in Marokko en daar deed de auto het heel erg goed. Tijdens de Dakar Classic zijn er verschillende snelheidscategorieën en wij rijden mee in de snelste klasse, de H4-klasse. We kijken ernaar uit om over een aantal weken af te reizen en van start te gaan.”
Met de introductie van de Dakar Classic in 2021 wilde de organisatie de oude tijden van de rally laten herleven. De auto’s en trucks die mogen deelnemen zijn allemaal minimaal 20 jaar oud. Het is een regulariteitsrally, waarbij de deelnemers moeten proberen om een vooraf bepaalde gemiddelde snelheid te rijden. Hoe dichterbij de deelnemer bij dit gemiddelde komt, hoe minder strafpunten deze krijgt. De equipe met de minste strafpunten wint.
Naast de gemiddelde snelheid worden de deelnemers op twee andere manieren getest. Er is de navigatietest, waarbij in een gedeelte van de etappe de GPS tot een minimum wordt beperkt en de navigator net als vroeger moet navigeren. En de duinentest, waarbij de deelnemers zo efficiënt mogelijk waypoints moeten oppakken in de duinen. Op deze manier worden de deelnemers getest in klassieke voertuigen in de zwaarste terreinen.
Nee, zij hebben eigen proeven maar zij delen wel hetzelfde bivak. Het kan voorkomen dat de Dakar Classic wel de route kruist van de gewone Dakar, maar verder zouden de deelnemers elkaar niet tegen moeten komen op de proef. In totaal legt de Dakar Classic 4.033 kilometer af, die tellen voor het klassement.
De proeven zijn daarentegen zeker niet minder uitdagend. De organisatie doet haar best om ook voor de Classics een diverse route uit te stippelen. Tijdens deze proeven zijn er secties, van 10 tot 100 kilometer, die de deelnemers met een bepaalde snelheid moeten afleggen. Deze snelheid veranderd op basis van het terrein waarop zij rijden.
De Dakar Classic start op 3 januari in Bisha en finisht op 17 januari in Shubaytah. Kijk voor meer informatie op https://www.dakar.com/en/dakar-classic.
Voor de vierde dag op rij moeten Erik van Loon en Wouter Rosegaar openen. Zij kiezen ervoor om met het hoofd te rijden en de voorsprong die zij hebben niet in gevaar te laten komen. Vandaag verliezen ze slechts drie minuten, maar is de overwinning binnen handbereik. Erik is tevreden met vandaag. “Het ging eigenlijk […]
Na drie etappes in de MB Rally Trophy hebben Erik van Loon en Wouter Rosegaar een comfortabele voorsprong opgebouwd. De derde dagzege op rij zorgt voor een gat van ruim anderhalf uur naar de nummer twee. Tijdens de derde etappe moeten Erik en Wouter beide proeven openen, in de duinen zorgt dat voor een beetje […]
Ook in de tweede etappe van de MB Rally Trophy zijn Erik van Loon en Wouter Rosegaar het snelste. In het eerste gedeelte helpt een beetje geluk hen, maar in het tweede deel zetten Van Loon en Rosegaar een tandje bij. In de laatste 120 kilometer zijn ze ruim 10 minuten sneller dan de nummer […]