Top 10-klassering Van Loon ondanks lekke band en brandwonden

Erik van Loon en Wouter Rosegaar meldden zich in de zesde etappe van de Dakar Rally terug in de top 10. Met een gemiddelde snelheid van iets boven de 100 kilometer per uur stuurde Van Loon zijn Mini over de 542 kilometer lange proef rond het zoutmeer van Uyuni. Het ging niet zonder slag of stoot. Bij het wisselen van een lekke achterband liep zowel Van Loon als Rosegaar brandwonden in het gezicht op. “Niet ernstig, hooguit vervelend. Maar straks wel even bij de dokter langs,” liet Van Loon weten.

Van Loon 80 kilometer zonder remmen

Erik van Loon schrok zich rot. Bij het inrijden van een speedzone ongeveer halverwege de vijfde etappe van de Dakar trapte hij zijn rempedaal tot tegen de plaat. Niks… In de special in het hooggebergte in Bolivia, waar natte sneeuw naar beneden dwarrelde, was het zonder remmen niet echt fijn rijden. Al pompend lukte het wel om de Mini onder controle te houden en na 80 kilometer deed alles het ineens weer. “Maar op die paden langs ravijnen van minstens een kilometer diep, heb ik niets geriskeerd.” Dat resulteerde in een veertiende tijd.

Behouden rit Erik van Loon

De boel heel houden was het devies voor Erik van Loon in de vierde etappe van de Dakar Rally. Zeker na zijn crash in de derde etappe was het zaak om behoudend te rijden. De vierde etappe, een rondje van 430 kilometer door het Andesgebergte, is immers ook de eerste helft van de marathonetappe: vanavond zijn er geen monteurs beschikbaar om eventuele schade te herstellen. Met de veertiende tijd waren Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar best tevreden.

Van Loon maakt smak van zes meter in ravijn

Erik van Loon leek op weg naar een uitstekend resultaat in de derde etappe van de Dakar Rally, maar 12 kilometer voor de finish schoot de Mini een ravijn in. Met hulp van omstanders lukte het Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar de auto weer op de weg te krijgen, zodat ze alsnog de finish van de tot 190 kilometer ingekorte proef te bereiken. De schade bleef beperkt, zowel wat de auto als het tijdverlies betreft. Van Loon verloor 22 minuten op etappewinnaar en voorlopig klassementsleider Sébastien Loeb.

Van Loon met beleid door de blubber

Met de dertiende tijd, op 7 minuten en 10 seconden van dagwinnaar Sébastien Loeb, heeft Erik van Loon de eerste echte etappe in de Dakar 2016 naar tevredenheid afgesloten. Nadat gisteren de eerste etappe moest worden gecanceld vanwege noodweer, werd de tweede special stage ingekort tot 387 kilometer. De overvloedige regenval van de afgelopen dagen had delen van het parkoers omgetoverd tot een modderpoel, waarin een paar toppers muurvast kwamen te staan.

Van Loon verwacht nog meer afgelastingen

Onderweg naar de start van de eerste etappe van de Dakar 2016 kregen Erik van Loon en Wouter Rosegaar bericht: de proef is afgelast. Noodweer veranderde de omgeving tussen Rosario en Cordoba in een watervlakte. “Het lijkt de zondvloed wel hier,” zegt Van Loon. “Alles staat blank.”

‘Dingetje’ kost Van Loon seconden op proloog

Het zijn de kleine dingen die het doen. Een afgeslagen motor na een sprong, ongeveer halverwege de 11 kilometer lange proloog van de Dakar 2016, kostte Erik van Loon seconden. Kostbare seconden, want daarmee begint Van Loon morgen als negentiende aan de eerste etappe. Het verschil met Bernhard ten Brinke, die met 6 minuten en 8 seconden de snelste was, bedroeg 23 seconden.

Spanning stijgt bij Erik van Loon

Met kriebels, stijgende spanning, maar toch ook veel vertrouwen leverde Erik van Loon zijn Mini in na de keuringen op het Tecnopolis-complex in Buenos Aires, waar morgen de Dakar 2016 begint. Kriebels, omdat het nu echt gaat beginnen. Spanning, omdat het startveld nog nooit zo sterk was als nu. Vertrouwen, omdat de shakedown test met de Mini voelde alsof hij een oude jas aantrok. “De prestatie van vorig jaar - vierde - verbeteren of evenaren wordt geen gemakkelijke opgave in dit veld, maar we gaan ervoor,” sprak Van Loon bij de start van zijn achtste Dakar.

VIDEO: Van Loon Racing - Dakar 2016 Trailer

Win de race-overall van Erik van Loon!

Bestel nú een cap, shirt of polo in de Van Loon Racing webshop en maak kans op de race-overall van Erik van Loon. Grijp nu je kans en bestel nu! Diegene die al besteld hebben, maken uiteraard ook kans op deze unieke prijs.

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter