Dag Van Loon en Rosegaar beheerst door gemist waypoint

‘Teleurgesteld’ is te zacht uitgedrukt voor de stemming waarmee Erik van Loon en Wouter Rosegaar over de finish van de negende etappe van de Dakar 2015 reden. Het duo baalde als een stekker – en zelfs dat is nog mild. De reden was een gemist waypoint op 226 kilometer in de 450 kilometer lange proef naar Calama. Dat levert Van Loon waarschijnlijk een straftijd op van 40 minuten.

Van Loon en vooral Rosegaar waren er goed ziek van dat ze het waypoint hadden gemist, maar het lijkt vooralsnog weinig consequenties te hebben. In het klassement kan Van Loon het lijden. Hij klimt zelfs een plaats en staat vijfde, doordat Bernhard ten Brinke veel tijd verloor door mechanische malheur. De equipe was bovendien niet de enige die het vereiste gps-punt miste. Nog tientallen anderen, ook hoog in het klassement, konden het punt niet vinden.

Daardoor ontstond een volgens Van Loon ‘levensgevaarlijke’ chaos in het gebied. “Overal zaten knippen en geulen, er lagen stenen en rotsen. En iedereen crost dan door elkaar, tegen de richting in, overdwars, weer terug. Je rijdt in je eigen stof en in dat van de rest. Je ziet weinig. Voordat je er erg in hebt, klap je in een gat of op een steen of op een ander. Ik vind het slecht dat de wedstrijdleiding juist daar zo’n waypoint legt. Het is vragen om ongelukken.”

De negende etappe was toch al ‘een vieze’ met slechts een klein gedeelte duinen en verder alleen maar feshfesh. “450 kilometer bonken door die rommel,” mopperde Van Loon. “Daar is toch niks aan?” In de rommel was het moeilijk het juiste pad te vinden, ook al omdat overal sporen stonden. “We zaten iets te ver naar links, maar konden niet naar rechts, omdat daar een diepe geul liep. We zijn drie keer op-en-neer gereden, terug gereden en vervolgens zijn we waarschijnlijk net iets te vroeg weer omgedraaid, want het bleek wel het juiste pad te zijn. Maar dat wisten we pas toen we bij het volgende waypoint kwamen. Je weet na zoveel rondjes echt niet meer waar je bent en of de notes in het roadbook kloppen. We hebben toen besloten om door te rijden. Ik denk dat we daarmee een verstandige keuze hebben gemaakt. In het klassement valt de schade mee, maar emotioneel niet. We zijn er allebei ziek van. Wouter voelt zich schuldig, maar dat is niet nodig. Het was ook mijn keuze om door te rijden.”

Van Loon finishte de etappe als tiende en staat in het klassement vijfde, 50 minuten voor de Fransman Lavieille. Hoe het uiteindelijk uitpakt, is nog niet duidelijk. Penalty’s worden pas uitgedeeld als de etappe formeel gesloten is.

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter