Nog een tandje eraf en geen fouten maken

Het zit als een mantra in het hoofd van Erik van Loon: nog een tandje eraf, geen fouten maken, heel houden de boel. Het werkt. Van Loon verloor een plaatsje in het klassement, maar had dat ingecalculeerd. Met de zesde plaats kan hij prima leven. In de zesde etappe van de Dakar 2015 zette hij de negende tijd neer.

“Het eerste deel van de 277 kilometer lange proef tussen Antofagasta en Iquique begon met een snel stuk van 56 kilometer. Van Loon vloog er met zijn Mini overheen met snelheden die goed waren voor de vijfde tussentijd. “Maar het was best tricky,” vertelde hij. “Het roadbook was niet nauwkeurig genoeg om vol gas te blijven doorjassen. Nadat we hard door een paar gaten waren gestuiterd die niet stonden aangegeven en nadat ik een paar concurrenten langs de kant zag staan, heb ik gas terug genomen. Je kunt ook niet bijna 300 kilometer voluit gaan.”

Het gevolg was dat anderen wat konden inlopen op Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar. Bernhard ten Brinke bijvoorbeeld, die Van Loon daarmee weer passeerde in het klassement. “Dat had ik wel verwacht, dat Bernhard me weer voorbij zou gaan. Misschien alleen nog niet vandaag, want hij startte achter een Kamaz. Ik kan er niet mee zitten.”

De motorrijders hebben morgen hun rustdag in Iquique, maar de auto’s en trucks niet. Voor hen staat de marathonetappe op het programma. Voor de auto’s is dat een retourtje Bolivia. Van Loon is benieuwd. “Het geeft een nieuwe dimensie aan de wedstrijd. We moeten de banden aanmelden en laten merken, zodat er niet stiekem extra banden kunnen worden gebruikt. Over alle Mini’s worden extra onderdelen verdeeld. Verder neem ik alleen een klein tasje met een schone onderbroek mee. Of er behoudend zal worden gereden nu er een avond geen service is, betwijfel ik. Er rijden er een paar rond die voor het klassement geen rol van betekenis meer spelen, maar die voor de dagsuccessen gaan. Die kunnen zich wat permitteren. Er gaat zeker wat gebeuren morgen.”

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter