Exploderende remschijf kost Van Loon bijna zijn Dakar

Erik van Loon had nog ruim 9 kilometer te gaan tot de finish van de voorlaatste etappe van de Dakar. En toen explodeerde de remschijf, terwijl Van Loon zijn Mini met 170 kilometer per uur over de paden in de buurt van Villa Carlos Paz joeg. De explosie vernielde het wiel en de ophanging rechts achter. Met een uiterste inspanning wist Van Loon de auto naar de meet te rijden. Zo wist hij het tijdverlies op de proef nog beperkt te houden, maar omdat hij niet binnen de maximale tijd het bivak in Villa Carlos Paz wist te halen, moet hij rekenen op straftijd.

De 481 kilometer lange special verliep niet onaardig voor Van Loon. Vrij in het begin verloor hij wat tijd door een lekke band. Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar wisselden de band, maar die was niet meteen op de juiste spanning. “Doordat de band nog niet op temperatuur was, was ‘ie nog wat slap,” vertelt Van Loon. “Daardoor gleden we uit de bocht. Met een scheef stuur was het moeilijk sturen, maar we konden de schade beperkt houden. Tot de slotfase. Ik hoorde wel iets rammelen, maar dacht dat het de bodemplaat was. Toen kregen we ook wel het signaal dat de remmen heet waren, maar die laatste 10 kilometer moest nog wel kunnen.”

Het kon dus niet. Op volle snelheid van 170 kilometer per uur brak de remschijf, ontplofte het achterwiel en werd het even héél spannend. “De finish hebben we gehaald, maar de liaison naar het bivak was een probleem. De monteurs zijn zo snel mogelijk naar de finish gekomen, maar dat was nog een eindje rijden. Vervolgens was het de vraag of het ter plekke gerepareerd kon worden, in elk geval zodanig dat we konden rijden of gesleept konden worden.”

Met man en macht werkten Van Loon, Rosegaar en de monteurs om de Mini rijdend te krijgen. Dat lukte, waardoor de grootste schade uiteindelijk een uur en vijf minuten overschrijding van de tijdslimiet is die ervoor staat om de verbindingsroute af te leggen. Iedere minuut te laat betekent in principe een minuut straftijd. Of Van Loon die krijgt en wat dat betekent voor het klassement en zijn startpositie in de laatste etappe, is nog niet duidelijk. “Ik ben al lang blij dat het pas zo laat in de proef gebeurde, dat we konden finishen en dat we het op de verbindingsroute gerepareerd konden krijgen. Ik was even bang dat het hier zou eindigen, met de eindstreep in zicht.”

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter