Van Loon geeft top 10 nog niet op

De hele dag bonken op de stenen, buffelen in de fesh-fesh en temperaturen die zo hoog opliepen dat Erik van Loon besloot om even te stoppen bij de tankpost voor de motorrijders om er een flesje koud water te vragen. De elfde etappe was een typische, taaie Dakardag, vond Van Loon. “Hoort erbij, maar ik was blij dat het erop zat.”

De Mini deed het goed in de elfde etappe, 431 kilometer van La Rioja naar San Juan. De monteurs van Van Loon Racing en X-Raid lapten de auto weer netjes op na de rol in de tiende etappe, die Van Loon zijn voorlopige top 10-klassering kostte. Maar deze etappe was ook weer een slopertje voor mens en materiaal. Kleine dingetjes, zoals drie lekke banden en waarschuwingssignalen dat de turbo en de intercooler te heet werden, kostten Van Loon naar schatting tien tot twaalf minuten. Met de veertiende tijd op 29.25 van dagwinnaar Nasser Al-Attiyah was Van Loon gematigd tevreden.

“Het was ontzettend heet en onze airco deed het niet. Daar hebben we best last van gehad, want hoe harder je rijdt, des te heter het wordt in de auto,” vertelde Van Loon bij aankomst in San Juan. “Het was een taaie proef: zeker in het begin veel fesh-fesh en continu bonken over de stenen. Dat kost veel energie. Met die warmte erbij zeker. Het was zo warm, dat ik ben gestopt bij een CP voor de motoren, waar wij helemaal niet hoefden te stoppen, om een flesje koud water te scoren.”

Heel houden en aankomen was het devies voor Van Loon en navigator Wouter Rosegaar. “Vooral niet té hard over die stenen bonken. We kijken toch nog met een schuin oog naar het klassement. Als anderen dingen kapot rijden, is dat goed voor ons, zolang we zelf maar heel blijven. We zagen in het laatste gedeelte Orlando Terranova stil staan. Die zijn we mooi voorbij in het klassement. Het verschil met plaats 12 is nog maar een kwartiertje. Ik ga er de laatste dagen toch nog voor zitten om dichter in de buurt van de top 10 te komen.”

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter