Woensdag de dertiende voor Erik van Loon

De negende etappe was halleluja voor Erik van Loon, met een knappe tweede plaats. De tiende etappe was rampzalig. Al op 5 kilometer in de proef ging de Mini op z’n kant. Van Loon kwam na 244 kilometer op een achterstand van 3.31.15 binnen. In het klassement tuimelde hij uit de top 10.

Dat de tiende etappe, van Belèn naar La Rioja, een zware zou worden, was vooraf duidelijk. De duinen bij Fiambala zijn al vaker beslissend geweest. Zeker als het warm is - en dat is het - is het zand poederzacht zodat er nauwelijks doorheen te komen is. Fiambala schudde de top 10 behoorlijk door elkaar, met voorlopig Stéphane Peterhansel als grote winnaar. Verliezers van de dag: Carlos Sainz (uitgevallen), Nasser Al-Attiyah (ook op de kant en bijna een uur verloren), Yazeed Alrahji en - jawel - Erik van Loon.

Voor Van Loon was al na 5 kilometer duidelijk dat het een nóg moeilijkere dag zou worden dan verwacht. “Dit was weer zo’n heel erg niet onze dag. In een kommetje van niks gingen we op de kant,” vertelt Van Loon aangeslagen bij de finish. “De linker achtervering is kapot. Waarschijnlijk was dat al bij start. De auto zakte linksachter gewoon door zijn hoeven.”

Door de rol scheurde een raam en kwam de deur op half zeven te hangen, maar daarmee konden Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar gewoon doorrijden. Erger was dat de kapotte vering al rijdend steeds meer schade veroorzaakte.

Van Loon: “We reden over een steen en toen scheurde de bodemplaat. Dan kun je niets meer. Op een knippenpad waar anderen met 100, 120 overheen vlogen, konden wij maximaal 50 rijden. Die poederzachte duinen waren bijna niet te doen. Het enige dat me restte was de auto naar de finish zien te krijgen. Dat is gelukt. Nu nog 300 kilometer naar het bivak en dan maar zien wat er nog van komt. Hopelijk kunnen we nog een paar leuke dagresultaten neerzetten, maar het klassement is bekeken.”

Doordat Van Loon absoluut niet de enige was die problemen kende, bleef het verlies nog redelijk binnen de perken. Hij begon de dag met op de achtste plaats in het algemeen klassement en sloot die af op de veertiende.

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter