Van Loon met verstand naar excellente tweede plaats

Erik van Loon moest het even laten inzinken: de tweede tijd, tien seconden achter Carlos Sainz, in de heftigste etappe in de Dakar tot nu toe. “Niet te geloven. Dit is nog bijzonderder dan de vierde plaats algemeen van vorig jaar. Hier doen we het voor, voor dit soort resultaten.” De tweede tijd in de negende etappe, een lus door de beruchte duinen van Belèn, leverde Van Loon bovendien een stijging naar de achtste plaats in het klassement op.

Concurrenten van Van Loon gingen bij bosjes in de fout en verloren in de wegens extreme hitte ingekorte etappe tientallen minuten. Ook Erik van Loon en Wouter Rosegaar hadden last van de hitte, maar wijs geworden door ervaring nam Van Loon maatregelen. “Blijven eten, blijven drinken. Ik slik pijnstillers voor mijn knie, maar ondanks dat ik vandaag geen pijn had, heb ik ze toch geslikt, om de bloeddruk lager te houden. Dat was geen overbodige luxe. Het was loeiheet. Niet alleen de auto stond voortdurend in de limiter, ik ook.”

Door het hoofd koel te houden, pakte Van Loon een enorme winst. “Ik heb met mindere auto’s geleerd om te managen: gas los, heel houden. In het begin van de etappe lag het bezaaid met stenen. Ik zag overal mijn naam op staan en dacht: ik ga hier niet op lek rijden, mooi niet. We hebben er bijna stapvoets gereden. Het zag er niet uit, zo langzaam. Maar het werkte wel!”

Ook in het zand lieten Van Loon en Rosegaar zich niet verleiden. “Alles liep warm. We reden met een gemiddelde van 20, 30 kilometer per uur. Wouter heeft foutloos genavigeerd. Echt top! We hebben geen shortcuts geprobeerd, hebben precies het roadbook gevolgd. Het ging super.”

Waar anderen met lekke banden te kampen hadden, vast kwamen te zitten in het zand of hun materiaal en zichzelf over de kop joegen, tokkelde Van Loon heel kalm overal tussendoor. “Het was een serieus zware special en ik snap dat ze de laatste 100 kilometer eruit hebben gehaald. Overal lagen motorrijders op apegapen. Het had van mij nog best wat langer mogen duren. In dit soort proeven zijn wij op ons best, dat blijkt wel.”

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter