Van Loon 80 kilometer zonder remmen

Erik van Loon schrok zich rot. Bij het inrijden van een speedzone ongeveer halverwege de vijfde etappe van de Dakar trapte hij zijn rempedaal tot tegen de plaat. Niks… In de special in het hooggebergte in Bolivia, waar natte sneeuw naar beneden dwarrelde, was het zonder remmen niet echt fijn rijden. Al pompend lukte het wel om de Mini onder controle te houden en na 80 kilometer deed alles het ineens weer. “Maar op die paden langs ravijnen van minstens een kilometer diep, heb ik niets geriskeerd.” Dat resulteerde in een veertiende tijd.

De 327 kilometer lange special begon net over de grens van Argentinië naar Bolivia, en speelde zich af op grote hoogte. Het hoogste punt lag op 4700 meter. In de ijle lucht was het lastig rijden, vond Erik van Loon. “De auto verliest dan vermogen en reageert op veel dingen anders dan anders,” verklaarde hij na aankomst in Uyuni, waar het rond de finish een compleet gekkenhuis is.

Of de hoogte iets te maken heeft gehad met de weigerende remmen, of dat er een steentje tussen zat, is niet duidelijk. “Ineens deden ze het niet meer en ineens ook weer wel. Heel raar. Ik heb het met de Mitsubishi ook eens gehad dat er een steentje tussen zat. We hebben net even gekeken, maar er is niets raars te zien.”

Door de remproblemen verloren Van Loon en zijn navigator Wouter Rosegaar in het middenstuk van de special kostbare tijd. Op ruim 14 minuten van dagwinnaar Sébastien Loeb kwam hij over de finish, waar hij bijna de klok ondersteboven reed. “In het laatste stuk, toen we weer remmen hadden, heb ik nog wel wat kunnen goedmaken. Met twee veertiende plaatsen in de marathonetappe ben ik op zich niet ontevreden, maar er had veel meer ingezeten.”

Latest pictures

20170422-MCH-34626
20170422-MCH-35006
20170422-MCH-34999
20170422-MCH-34628
20170422-MCH-34513
20170422-MCH-34509
20170422-MCH-33313
20170422-MCH-33303
  • 20170422-MCH-34626
  • 20170422-MCH-35006
  • 20170422-MCH-34999
  • 20170422-MCH-34628
  • 20170422-MCH-34513
  • 20170422-MCH-34509
  • 20170422-MCH-33313
  • 20170422-MCH-33303
  • See more

    Equipment

    Toyota Hilux Overdrive

    Specs

    Toyota Hilux Overdrive
    Toyota 5L V8 petrol
    350 HP
    560 Nm
    Topspeed 190 km/h
    Sadev 6 speed sequential
    Carbon - Kevlar body by Overdrive
    AP Racing Sinter metallic clutch
    AP Racing 6 Piston brakes
    Michelin wheels

     

    Team

    Erik van Loon
    Age: 48 years
    First Dakar start 2009
    Dutch national rally champion 2010
    11nd position Dakar 2011
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Erik van Loon
    Driver

    Wouter Rosegaar
    Age: 33 years
    First Dakar start 2006
    3rd position FIA Baja Championship 2008 & 2009
    Henri Magne Navigation Trophy 2010
    10th position with Peter van den Bosch Dakar 2013
    3rd position Pharaons Rally Egypt 2014
    3rd position OiLibya Rallye du Maroc 2014
    4th position Dakar 2015
    2nd position Abu Dhabi Desert Challenge 2015

    Wouter Rosegaar
    Co-pilot

     

    Dirk-Jan Gevers
    Mechanic

    Dirk Garvelink
    Mechanic

    Arie-Paul de Vogel
    Mechanic

    Robin Verheggen
    Press / Website

    Stein Kemps
    Physio

    Jan Kraayvanger
    Truck driver

     

    See more

    Our partners

     

    Van Loon Racing

    Bedrijfsweg 12
    5683 CP Best
    The Netherlands

     

    Newsletter

     

    Follow us

    Flickr YouTube Twitter